onsdag 18 mars 2009

The Order of Lights - motståndare till Earth Hour

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2611679.svd

När jag ställer mig på uppfarten till Lars Engelbrektsons gård blir jag först chockad och lite skrämd av ljusstyrkan från de spotlights som är monterade längs hela gårdens staket.

Det tar ett tag för mig att vänja ögonen.

Lars Engelbrektson möter mig på uppfarten med ett gott skratt och säger att ljusstyrkan här ute inte är något i jämförelse med ljuset inne i villan.

Jag känner hettan från de trädgårdslampor som är monterade längs hela stigen upp mot själva huset. Något jag noterar är avsaknaden av snö i hela trädgården.

Lars Engelbrektson är en av många motståndare till Earth Hour, den dag då 1 miljard människor förväntas släcka alla lampor i sina hem, och alla lampor hemma hos honom står på dygnet runt.

"Det sjuka med Earth Hour är att den höjer priset på elen, framförallt för människor i tredje världen. Det är framförallt det och den feta hypen och kommersialismen runt omkring som vi är motståndare till."

Vi kommer in i farstun och jag har svårt för att fokusera blicken på en fast punkt.

"Man kanske inte kan tro det, men alla väggar här inne är svartmålade för att vi i familjen ska kunna få några kontraster att vila ögonen på."

Den organistation som Lars är med i heter Lampordern, eller The Order of Lights, som den heter på engelska. Många av medlemmarna är rika företagsägare eller styrelsemedlemmar, men ordern stöds också av Rädda Barnen, RFSU, Amnesty International och Främlingslegionen.

Bland medlemmarna ur det rika "kastet" syns också volontärarbetare, invandrare och vanliga medelsvenssons.

Lars Engelbrektson själv donerar ungefär 3 miljoner kronor till Lampordern årligen och som sagt, det är bara det han donerar. Samtidigt står han själv för sin egen elräkning och alla de lampor och installationer som behöves årligen.

Enligt en kalkyl Lars Engelbrektson gjorde 2001 så gjorde han av med cirka 5 miljoner totalt på hela "kalaset".

"Minimikravet för de som är medlemmar är att ha en lampa på hela året runt och jag tycker att det minimikravet är helt ok. Vi som är lite mer lyckligt lottade har svurit en ed att ha så många lampor igång som möjligt. Det har blivit en hobby."

Än så länge har Lampordern bara lyckats sänka sina egna priser på el, men man är samtidigt hoppfull när det gäller att sänka elkostnaden för alla.

"Det krävs ett oerhört engagemang och mycket pengar till att jämna ut den effekt som Earth Hour har på elanvändningen världen över och även om vi i många år bara har nuddat troskanten på en enorm kvinna så känner vi idag att vi är nära en utjämning."

Bara i år har 20 miljoner människor anslutit sig till Lampordern och fler medlemmar förväntas komma.

"Framförallt nyrika kineser ansluter sig i år. De har helt klart fått upp ögonen för orättvisorna i tredje världen. Det är något de har råd med nu när förhållandena i Kina blir bättre och bättre."

Inte nog med det. Förra veckan skrev Lamporden ett avtal med Vattenfall, E-on, Jämtkraft och Umeå Energi som förbinder dessa elleverantörer till att köpa in 300 megaton koldioxidutsläpp från Ukraina bara för att jämna ut utsläppen för de år Earth Hour har funnits.

Jag lämnar Lars Engelbrektsons gård något fövirrad och omvänd. Jag vänder mig om och vinkar mot motljuset från den traktor som står med motorn igång och med helljusen tända
på gräsmattan. Jag ser inte Lars, men jag hör honom säga "Låt ljuset vara med dig" med lugn och stark stämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar