tisdag 31 mars 2009

Gunters - En subkultur

Så kallade Gunters har funnits sedan tidigt 1800-tal och är kanske den mest hatade subkulturen av alla.

Många Gunters hävdar att punken, emon, modsen och skinnskallarna har sina rötter i Gunterskulturen. Det kan stämma, för Gunterskulturen är världens äldsta sub- och ungdomskultur som vi känner till och den kommer faktiskt från Sverige.

Så, vad står Gunterskulturen för? Hur ser en Gunter ut?

Den 16:de januari 1771 avrättades Jacob Guntlack genom hängning på Hammarbyhöjden. Tusentals åskådare bevittnade hans död.

Jacob Guntlack var en mästerlig hedersmannatjuv som härjade både i Sverige och i Finland. Han var känd först och främst för sin heder och för sin, som man sade då, "kronagea" klädstil. Kronage betyder något i stil med "förträfflig".
Innan Jacob Guntlack dog skrev han boken "Den uti Smedjegårds-häktet nu fängslade ryktbare bedragaren och tjufwen Jacob Guntlacks lefwernes-beskrifning, af honom sjelf författad" som från sent 1700-tal har varit Guntarnas bibel.

De Gunters som finns i Sverige idag försöker bokstavligen leva efter Jacob Guntlacks bok, vilket naturligvis är väldigt svårt i vårt moderna samhälle.

För att få veta mer om Gunters ger jag mig av till Sundsvall. Jag har hört att just Sundsvall är Sveriges Guntertätaste område. Även om Gunterkulturen är svensk i grund och botten så är det helt klart en mycket levande internationell kultur.

Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Enligt de länkar jag har hittat på internet är Gunterskulturen en semikriminell skara människor som inte bangar krogslagsmål etc. Kommer jag att komma hem till Stockholm igen?

I och med att dagens Gunters tar avstånd från mobiltelefoner och mycket andra moderna saker har det varit mycket svårt att få tag på den "firma" som verkar i Sundsvall. Jag får lov att skicka brev med ett hästbud upp till Sundsvall för att sedan på samma sätt få tillbaka ett brev från en Gunter som kallar sig Karl Gunt. Karl Gunt önskar mig välkommen till Sundsvall, men säger att han inte kan garantera min säkerhet varken "på vägen upp genom Jämtlands mörka skogar" eller "i denna rena skara".

Jag klara mig väldigt bra genom Jämtlands mörka skogar eftersom jag flyger upp. Dock är jag lite rädd för "skaran" jag ska träffa.

Från flygplatsen åker jag ut till den gård jag fått vägbeskrivning till och där träffar jag Karl Gunt och hans tjej Cilla Winblad.


Jag blir välkomnad och de anmärker snabbt på min Okronagea stil.

"Klä dig smart, klä dig kronage", säger Karl Gunt.

Jag känner nästan igen uttrycket och börjar förstå kopplingen mellan världens alla subkulturer. Det låter nästan som skinnskallarnas: "Dress smart, dress sharp".

Jag frågar Karl och Cilla hur de ser på subkulturens grenar.

"Gunters var helt klart först, sedan har alla andra subkulturer fötts ur Gunterskulturen. Det värsta vi vet är Hård-Gunters och punkare. De är helt klart värst."

Jag får reda på att Hård-Gunters är den gren som kom från de ursprungliga Guntrarna någon gång 1811. Hård-Guntrarna var trötta på alla peruker och allt puder och valde att köra en mer rak stil. De valde att klä sig bonnigare och framförallt leva efter den ideologi som Guntersbibeln förespråkar.

Sedan 1811 har det alltså varit en strid mellan dessa två grupper som egentligen kommer ur samma huvudgrupp.

"De började kalla vanliga Gunters för "Mjuk-Gunters" och det är något vi alltid har hatat. Punkare är väl mer ok. Det är bara de att de är så jäkla risiga i sin klädstil och sin musik. Vi Gunters gillar ju också hård musik, men det ska vara med stil och gärna med luta som hufvudinstrument."

Jag tycker att det är så läckert när Karl Gunt säger "hufvudinstrument" precis som om alla sade det på det sättet.

Jag börjar även förstå det lite vridna med kulturen då vi kommer in på gårdens bakgård. Där står en soldatklädd man och piskar en annan man.

Enligt Cilla Winblad så är det bara ett rollspel för att återuppleva den aga som Jacob Guntlack fick som straff för att ha angivit sin mor och sin mors sambo för att planera ett mord.

Jag har lite svårt för att slita blicken från bestraffningen.

Hur är det då egentligen med allt det våldsamma och all kriminalitet.

"Alltså, det här med att vi Gunters skulle vara så fruktansvärt våldsamma, det fattar jag inte. Det är klart att det blir bråk och sånt, men oftast är det ju för att någon är riktigt dum i huvudet eller att de glor på oss när vi spatserar med käpp på stan. Jag fattar inte varför alla ska glo så mycket."

Jag frågar även om de bankrån som skett under de senare åren i Sundsvall. De bankrån där rånarna har lämnat en vit handske efter sig som visitkort.

"Äh, alltså. Det var ju inte vi. Visst man behöver ju en massa stålar för att kunna ha den här klädstilen och så, men fan, vi sysslar ju inte med sånt där skit. Visst, det finns ju Gunters som håller på sådär och slåss och rånar och så, men vi har inte gjort något. Sure, Fredman, han snodde ju lite schampo på Coop för några månader sedan, men det är typ den enda skit vi sysslar med."

Jag tackar för mig och Cilla Winblad frågar om jag vill vara med på en riktig 1700-talsorgie. Hur mycket jag än vill så måste jag tacka nej. Jag vet inte riktigt vad det skulle innebära i längden. Även om jag respekterar dessa ungdomar och deras stil så vill jag inte på något sätt vara satt i skuld till dem för en sexuell tjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar